Julianes_Bilder-11.png

JULIANES KOKEBOK FEIRER DET GODE LIV RUNDT BORDET!

 

HVA KAN JULIANES KOKEBOK TILBY?
Jeg - En matglad grønnsaksentusiast!
Målet mitt er å gjøre det enklere å spise grønnere og bedre gjennom å dele kunnskap innen grønnsaksbasert mat.
-Jeg utvikler oppskrifter og et bittelite utvalg finner du på siden her.
-Jeg designer og utgir sesongbaserte oppskriftshefter, inndelt etter årstid; sommer, vår, høst og vinter. Heftene kan du kjøpe her, på Made on Sandøya-marked og i utvalgte butikker.
-Ønsker du en annerledes teambuilding med jobben, holder jeg gjerne matkurs for dere hos Inni Granskogen på Sandøya.
-En helgetur med storfamilien eller venner på Sandøya? Vi kan lage mat sammen, jeg kan levere catering eller jeg kan sette frem oppskrifter fra Julianes Kokebok og fylle opp kjøleskapet med råvarene dere trenger for å lage mat sammen! Hva ønsker dere?
-Kontoret mitt med havutsikt, er på bilfrie Sandøya. Jeg beveger meg også til forskjellige steder, i takt med hvor jeg kan gjøre samarbeid med aktører med felles verdigrunnlag.
-For tiden er jeg også prosjektleder for Økouka Agder.
(Uke 39:20.-29.sept).

SMAK AV MINNER
Oppskriftene i Julianes Kokebok er et sammensurium av minner fra gode måltid og inspirerende reiser, med grønnsaker og matglede i sentrum. 
Retter fra tiden som ung voksen i New Zealand, fra studentdager i England, fra legendariske restaurantbesøk, fra familiemiddager og vennetreff.
Oppskrifter og delte måltid fra den like matelskende tysk/franske svigerfamilien min. Alt får sin plass her.  

Fra 2005 drev samboeren min og jeg i flere år et gjestehus på Sandøya. Maries Gjestehus hadde en enkel grønn sommerrestaurant og kafé. Der serverte vi vår signaturrett Melanzane; ovnsbakt aubergine gratinert med tomat og parmesan. Gratengen er inspirert av retten vi spiste som nyforelskede på telttur på Sicilia. Beliggende rett ved campingplassen vår var en liten butikkafé med hvite plaststoler, og i disken stod form med aubergine. Unnselig, men med så mye smak.
På gjestehuset lagde vi også paprika fylt med risotto, pai med spinat og feta, og på Solskinnskaféen vår stod alltid linsesuppe med italiensk brød på menyen.

UFRIVILLIG VEGETARIANER
For 20 år siden, som 18-åring, ble jeg ufrivillig vegetarianer. Jeg arbeidet i et selvforsynt Steinersamfunn på New Zealand, og her måtte jeg lære meg å lage mat fra bunnen, alltid til ei stor gruppe mennesker, uten kjøtt og hovedsaklig av sesongens grønnsaker.
Denne pålagte begrensningen ble mitt lykketreff. Jeg måtte tenke kreativt, søke inspirasjon og kunnskap. Med det åpnet seg nye muligheter, og matglad som jeg alltid hadde vært, ble nysgjerrigheten min redning.
Ikke minst hadde jeg noen inspiratorer som introduserte meg for herlige retter og enkle oppskrifter, og med det ble jeg overbevist om at grønnsaksbasert mat kunne både smake fantastisk og mette godt.
Min erfaring tror og håper jeg kan være nyttig for deg som trenger hjelp til å spise grønnere. 


 

LESS IS MORE
Iallfall i min familiehverdag.
Et måltid skal for meg smake godt og gjøre godt!
Det bør være enkelt å lage og oppskriften forståelig.
På en travel ukedag bør det helst også gå litt raskt. Det tar nok litt lengre tid å lage grønnsaksbasert mat fordi det kreves mer hakking og kutting, men komplisert trenger det ikke være.
Råvarene må være lette å få tak i. I vårt tilfelle handler vi på øybutikken vår, og fra vanlige kjedebutikker på fastlandet.
I familien vår prøver vi å bruke sesongens grønnsaker. Fordi de er lett tilgjengelige og ikke minst ferskere.
Ikke minst er det å handle sesongbasert billigere, noe som alltid har vært viktig for vår barnefamilie.

GODKJENT AV BARN
Fordi vi har barn, har vi måttet tilpasse kostholdsvanene litt, og i noen av oppskriftene fremhever jeg middager som er familiefavoritter, altså godkjent av barn. 
Jeg er en av dem som er fan av undercover grønnsaker, dvs å lure inn grønnsaker her og der, i gryter og gratenger.
Mens vi er på tema barn, anbefaler jeg å ALLTID servere noe barna liker godt når du introduserer nye retter.
Det funker, det setter skepsisalarmen på et lavere nivå.

LA GRØNNSAKENE SKINNE!
Grønnsaker kan spille hovedrollen, og det gjør de med glans, med litt kunnskap og triks.
Å lage grønnsaksbasert mat trenger ikke vanskelig, men det krever litt omstilling i måltidsplanlegging, og utgangspunktet må være i grønnsaken, i måten man tilbereder på og hvilke krydderier de kler best!
På kursene mine deler jeg gode tips før vi lager mat.

NOEN TIPS
Les hele oppskriften først.
Kutt opp grønnsakene før du går i gang.
Alt blir bedre gratinert.
Det meste kan ovnsbakes.
Bruk godt med krydder og ferske urter høyner smaken!
Ha i sukker eller eplejuice om retten er litt sur.
Ha i sitron om smaken er litt `død`
En slant vin i sausen eller i gryta løfter smaken.
Mange retter smaker bedre dagen etter, så hurra for restemiddag som gryteretter og gratenger!
Bruk mer bønner og linser. De har utrolig mange bruksområder, er næringsrike og rimelige.
Ost blir aldri feil, især om den er smelta...
Sjonglér med oppskrifter, prøv deg fram, SMAK underveis!

ROTEKTE MATGLEDE
Jeg ønsker å inspirere til å lage grønn mat fra bunnen, og har gjort et bevisst grep ved å utelate foto, og heller på gammeldags kokebokvis la godt utprøvde oppskrifter stå i sentrum. Oppskriftene får følge av mine illustrasjoner, noen er mest som minneskisser å regne.
Nå håper jeg Julianes Kokebok kan by deg på noe godt!

MATKURS - OPPSKRIFTSHEFTER - UTVIKLING AV OPPSKRIFTER - CATERING - SAMARBEID.

SAMRBEIDSPARTNERE OG TIDLIGERE KUNDER
Inni Granskogen, Kilen- Mat på brygga, Geitmyra Matkultursenter, Universitetet i Agder, Aust-Agder Fylkeskommune, Unwrapped, Tyholmen Kolonial, Anne Day photography, Grønt Senter






 



 

 
I love the Chinese words for greeting: Not strictly ´Hello´, but `Have you eaten yet?´
— Rick Stein